Welkom😃! Zet nu de eerste stap richting het aantrekken en werven van de juiste mensen ➡️.

Interesse of vragen? Bel direct met Luuk+31 6 40 91 33 75

Recruitment Marketing: strategie, tips & voorbeeld

6-8 min

31 juli 2025

Laatst bijgewerkt op 31 juli 2025

Traditionele wervingsmethodes schieten tekort in een markt waarin de kandidaat het voor het kiezen heeft.

Recruitment Marketing biedt de oplossing: een doordachte aanpak waarmee je de juiste mensen aantrekt, nog vóórdat ze zelf actief gaan zoeken.

In dit artikel duiken we in de strategie achter Recruitment Marketing, delen we praktische tips én krijg je duidelijke voorbeelden. Nooit meer eindeloos zoeken naar kandidaten. Met een sterke Recruitment Marketing strategie trek jij moeiteloos jouw ideale medewerkers aan.

Drie smartphones met recruitment advertenties van G4S, Unica en Hilti, met notificatie over nieuwe sollicitanten

Inhoudsopgave

Wat is Recruitment Marketing?

Recruitment Marketing is het strategisch inzetten van marketingtechnieken om de juiste kandidaten aan te trekken, te werven én te behouden.

Behoud wordt vaak vergeten. Maar als je zoveel moeite doet om ze binnen te halen, wil je wel dat ze blijven, toch?

Recruitment Marketing combineert elementen van (employer) branding, contentmarketing, advertising en automation. Zo transformeren we onbekenden stap voor stap in trouwe en trotse ambassadeurs van jouw organisatie.

Wanneer zet je Recruitment Marketing in?

Recruitment Marketing is iets voor jou wanneer je:

  • Posities nog wel weet in te vullen, maar niet snel genoeg; 
  • Wél sollicitanten ontvangt, maar niet de juiste; 
  • Helemaal geen animo meer krijgt op vacatures;
  • Nu geen moeite hebt met werven, maar voorbereid wil zijn op de toekomst;
  • Of ‘gewoon’ bekend wil staan als de allerbeste werkgever 🏆!

De voordelen van Recruitment Marketing

De grootste pluspunten van Recruitment Marketing zijn:

  • Je ontvangt meer kandidaten
  • Kandidaten passen beter bij je organisatie
  • Je kunt continu optimaliseren op basis van data

Het verschil tussen Recruitment Marketing en Employer Branding

Het verschil tussen Recruitment Marketing en Employer Branding is dat Employer Branding gaat over imago, en Recruitment Marketing meer gefocust is direct(er) resultaat en harde conversies.

Employer Branding draait om het bouwen aan een aantrekkelijk werkgeversimago. Het gaat over wie je bent en wil zijn als werkgever en hoe je jezelf positioneert in de markt.

Recruitment Marketing is de concrete vertaling daarvan in methodes, campagnes en tactieken om vandaag nog de juiste kandidaten te bereiken en te activeren. Bij Recruitment Marketing activiteiten draait het vaak om resultaat, ofwel; concrete hires.

Onderdelen van Recruitment Marketing

De belangrijkste onderdelen van Recruitment Marketing zijn:

Recruitment Marketing Strategie

Zonder duidelijke strategie blijf je ad hoc schieten. Een goede strategie brengt focus aan, bepaalt je doelgroepen, boodschap, kanalen en zorgt dat alles op elkaar is afgestemd.

Copywriting – Wervende teksten

Woorden doen ertoe. Goede copy spreekt direct de juiste mensen aan, maakt nieuwsgierig en overtuigt latent geïnteresseerden om in actie te komen.

Wervende content – Foto- & videografie

Mensen kopen met hun ogen. Echte beelden van je team, werkplek en cultuur brengen je werkgeversmerk tot leven en maken je organisatie voelbaar aantrekkelijk.

Data & Analytics

Meten = weten. Door goed te analyseren wat werkt (en wat niet), kun je continu optimaliseren voor betere resultaten én lagere kosten per hire.

Kandidaat ervaring optimalisatie

Elke stap in de kandidaatreis telt. Hoe soepeler en aantrekkelijker die ervaring, hoe meer mensen écht willen solliciteren (en minder afhaken).

Job marketing

Elke vacature is een mini-campagne op zich. Door gericht vacatures te promoten op de juiste manier en plek, trek je betere én meer passende kandidaten aan. Check hier ons Job Marketing-stappenplan waarmee je top talent aantrekt.

Employer branding

Mensen kiezen voor mensen. Een sterk employer brand zorgt voor herkenning, vertrouwen en aantrekkingskracht. De keuze wordt vaak al gemaakt vóór het sollicitatiegesprek.

Recruitment Marketing Automation

Automatiseer slimme opvolging zoals e-mails of retargeting om kandidaten te blijven activeren zonder handmatig werk. Zo blijf je top-of-mind, met minder moeite. Ontdek hier de kracht (en valkuil) van Recruitment Marketing Automation.

Recruitment Marketing Funnel

Net als in sales werk je met bewustwording, interesse, overweging en actie. Door kandidaten stap voor stap te begeleiden, verhoog je conversie én kwaliteit.

Adverteren op social media

Je ideale kandidaat zoekt waarschijnlijk geen nieuwe baan, maar scrollt wél dagelijks op social media. Met slimme campagnes kun je iedereen bereiken.

Zo zet je een sterke Recruitment Marketing strategie op:

#1

Breng je ideale kandidaat in kaart

#2

Omschrijf wat je te bieden hebt

#3

Maak wervende content

#4

Kies de juiste kanalen

#5

Gas erop!

Stap 1. Breng je ideale kandidaat in kaart

De eerste stap van een sterke Recruitment Marketing strategie is het écht goed begrijpen van je doelgroep. Wie wil je werven?

Veel organisaties slaan deze stap (onbewust) over. Ze schrijven vacatures op basis van wat intern belangrijk lijkt, in plaats van wat de kandidaat beweegt. 

Het gevolg van het overslaan van deze eerste stap? Grijze, generieke teksten die voelen als dertien-in-een-dozijn. En dus: weinig respons, of de verkeerde mensen.

Goede Recruitment Marketing begint dus met verplaatsen in je doelgroep. Je kruipt in hun hoofd. Je leeft je in je doelgroep in. Met als einddoel: je potentiële kandidaten beter kennen dan dat ze zichzelf kennen!

Stel jezelf deze vragen om je ideale kandidaat te leren kennen:

Stel jezelf deze vragen en leer jouw ideale kandidaat pas echt kennen: 

  • Wat is dit voor persoon?
  • Waar zit hij of zij in het leven?
  • Wat vindt deze persoon belangrijk in werk, team en werkgever?
  • Wat wil hij of zij absoluut vermijden?

Pas als je dit weet, kun je gericht en relevant gaan communiceren. Dan maak je geen vacature meer voor “een nieuwe marketeer”, maar voor dé specifieke marketeer die perfect past bij jouw organisatie, team en groeifase.

En dát verschil is essentieel. Want de mensen die je wil aantrekken, hebben keuze genoeg.

Sterker nog, je potentiële kandidaten zijn waarschijnlijk niet eens actief op zoek. Dus als je ze wil raken, moet het precies kloppen. Qua inhoud, toon én timing.

Onderstaande vragen kunnen je helpen met het omschrijven van je ideale kandidaat:
Gebruik deze vragen als houvast, maar zie het niet als een werkstuk. Denk niet in compleetheid, maar in relevantie. Wat is écht relevant? Schrijf dat op.

Kenmerkende eigenschappen

  • Wat zijn typische eigenschappen van iemand die perfect past in deze rol?
  • Hoe zouden collega’s deze persoon omschrijven?
  • Wat voor type energie of houding brengt hij/zij mee in het team?
  • Zijn er bepaalde hobby’s of interesses die relevant zijn?
  • In welke levensfase zit deze persoon?

Skills & vaardigheden

  • Welke skills zijn écht onmisbaar om in deze functie te excelleren?
  • Heeft deze persoon al specifieke ervaring of kennis, of is leergierigheid belangrijker?
  • Welke tools, systemen of technieken moet hij/zij beheersen?

Karakter & gedrag

  • Welke gedragingen of houding zijn cruciaal om succesvol te zijn binnen de functie, het team of cultuur?
  • Hoe ziet het ideale werktempo en ritme van deze persoon eruit? Houdt hij/zij van structuur of juist afwisseling?

Problemen & frustraties die zij ervaren

  • Waar loopt deze persoon nu tegenaan in zijn of haar huidige baan?
  • Wat mist deze persoon in vorige functies of werkgevers?
  • Wat zou hem of haar overtuigen om wél in beweging te komen?
  • Wat houdt deze kandidaat nu tegen om van baan te wisselen?

💡Tip: Interview 2–3 collega’s die nu al in een soortgelijke rol zitten. Hun antwoorden op deze vragen vormen vaak een goudmijn voor het bouwen van jouw ideale kandidaatprofiel.

Omschrijf wat jouw ideale kandidaat belangrijk vindt.

Breng nu in beeld wat jouw ideale kandidaat écht belangrijk vindt. 

🚨Dit is de allerbelangrijkste to do binnen deze stap!

Waar gaat deze persoon op ‘aan’? Waar worden ze écht blij van? Wat vinden ze belangrijk in werk en in een werkgever? Beeld je jouw ideale kandidaat in en maak simpelweg een lijst met wat jij denkt dat zij belangrijk vinden.

Dát is de input die we uiteindelijk gaan gebruiken om ze te raken met jouw boodschap.

❌ De grootste fout die je kunt maken is dat je blijft communiceren in waar jij als bedrijf naar op zoek bent.

✅ Je wil communiceren in waar jouw ideale kandidaat naar op zoek is. 

Lachende man met headset op kantoor met emoji’s van geld, vakantie en studie

Voorbeelden van wat onze ideale Recruitment Marketeers (onze kandidaten) belangrijk vinden

Hieronder vind je 3 voorbeelden van wat onze ideale kandidaat belangrijk vindt: 

Werken in een energiek team met ambitie, humor en drive

Onze ideale kandidaten willen graag onderdeel zijn van een winnend team dat niet alleen professioneel is, maar óók gezellig. Ze willen werken op een plek waar successen (en blunders) gevierd worden, en iedereen het beste uit zichzelf én elkaar haalt. Samen winnen.

Leren, ontwikkelen en groeien

Onze doelgroep wil niet stilstaan. Ze willen vooruit. De Recruitment Marketeers waar we naar zoeken zijn eager om te leren, krijgen graag feedback en willen zichzelf continu verbeteren. Ze vinden het belangrijk om die ruimte, de verantwoordelijkheid en het vertrouwen te krijgen om snel stappen te maken.

Van waarde zijn en gewaardeerd worden

Onze doelgroep wil dat hun werk ertoe doet. Ze willen écht van betekenis en van waarde zijn. De kandidaten waar wij bij Left Lane naar op zoek zijn, vinden het belangrijk dat klanten blij zijn en hun werk effect heeft. Ondanks dat ze weten dat het altijd beter kan, willen ze ook erkend en gewaardeerd worden voor wat ze doen.

Stap 2. Omschrijf wat je bedrijf te bieden heeft

De tweede stap in je Recruitment Marketing strategie draait om jouw aanbod als werkgever. Het gaat om wat jouw ideale kandidaat belangrijk vindt en hoe jij daar perfect op aansluit.

Maar let op: het gaat hier dus niet om wat jij zélf belangrijk vindt.

Geef antwoord op de vraag:
“Waarom wil ik specifiek deze functie uitvoeren bij specifiek deze organisatie?”

Omschrijf de volgende zaken over wat je bedrijf te bieden heeft:

Waarom wil ik deze functie uitvoeren bij deze organisatie?

Zo omschrijven we concreet waarom men de functie zou moeten willen:
Bij Left Lane ben je niet zomaar “aan het werk”. Je bouwt aan supertoffe campagnes waar je trots op kunt zijn. Je groeit razendsnel. Professioneel én persoonlijk. Door te leren, te doen, fouten te maken, te sparren en zo samen steeds beter te worden. In een jong team dat voelt als een vriendenclub. Maar wél eentje met een missie waar ook knetterhard gewerkt wordt terwijl je de tijd van je leven hebt. 

Wat zijn de grote voordelen van werken bij jouw bedrijf?

Zo omschrijven we bij Left Lane de voordelen van onze openstaande functie: 

  • Een team dat voelt als een vriendenclub op een missie
  • Veel verantwoordelijkheid én vrijheid
  • Razendsnel ontwikkelen (ook zonder ervaring)
  • Een goed vast salaris + onbeperkte bonusregeling
  • Iedere week sporten met je collega’s
  • Borrels, etentjes, uitjes en een jaarlijkse workation

Hoe ziet jullie cultuur eruit? (Wat typeert jullie als team?)

Dit is hoe we de cultuur van Left Lane, richting onze kandidaten, communiceren:

We zijn energiek, positief, ambitieus en hebben een hekel aan gedoe. We willen het goed doen, hebben lol onderweg en houden van snelheid. We zeggen wat we vinden, geven elkaar feedback en vieren successen.

We leven onze kernwaarden:

  • Met #GASEROP bedoelen we: volle focus, eigenaarschap nemen en gewoon dóen. Geen afwachtende houding, maar proactief werken aan wat telt.
  • Met #ELKERONDEBETER bedoelen we: continu verbeteren, feedback omarmen en altijd scherp blijven. We nemen geen genoegen met ‘goed genoeg’.
  • Met #ENJOYTHERIDE bedoelen we: genieten van de reis, plezier maken en het samen leuk houden. We werken snoeihard, maar maken onderweg óók lol. Want als je alleen maar jaagt op de finishlijn, mis je het mooiste stuk: de rit zelf.”

Wat doe je beter of anders dan andere werkgevers in jouw branche?

Dit doen we beter dan onze concurrentie: 

  • Onze salarissen liggen hoger en hebben een bonusregeling
  • Geven mensen een kans, ook zonder ervaring
  • Onze mensen worden gezien en gewaardeerd
  • Geen bureaustructuur, eindeloze overleggen of politiek geneuzel 
  • Onze Recruitment Marketeers zijn van a-z verantwoordelijk voor hun eigen portfolio 
  • We zijn eerlijk, direct en duidelijk

Als je scherp hebt wat jouw bedrijf te bieden heeft, kun je gaan matchen. Want dat is uiteindelijk wat werven is: de juiste match zichtbaar maken.

Stap 3. Maak wervende content

Maak wervende content die de juiste mensen aantrekt, activeert én laat solliciteren. Door precies de snaar te raken waar jouw ideale kandidaat van aangaat.

Je weet inmiddels wie je zoekt (stap 1) én wat je als werkgever te bieden hebt (stap 2). Nu is het tijd om die brug zichtbaar en onweerstaanbaar te maken met aantrekkelijke content.

Want: als niemand het ziet, gebeurt er niks. En als het niet aantrekkelijk overkomt, gebeurt er óók niks.

Zo maak je wervende content in 5 stappen:

Zo maak je content die wél talent aantrekt:

Stap 1. Kies 4–8 voordelen uit die jij als werkgever écht te bieden hebt

Pak de 4 tot 8 belangrijkste voordelen en redenen die je hebt opgeschreven bij stap 2. Zet ze overzichtelijk onder elkaar.

Stap 2. Werk per voordeel een concreet bewijs uit (beelden, quote, resultaat)

Beantwoord per voordeel de vraag:

“Hoe kan ik dit op een leuke manier laten zien of bewijzen?”

Voordeel/Reden Het bewijs
Voordeel 1: Je komt terecht in een team
dat met elkaar omgaat als vrienden.
Echte spontane foto’s en video’s van de
vrijdagmiddagborrel, uitjes, de workation,
brainstorm sessies, samen lachen en lol maken.
Voordeel 2: …

 

Stap 3. Vertaal die bewijzen naar formats: video’s, visuals, tekste

Wanneer je deze tabel hebt uitgewerkt kun je ook per voordeel leuke scènes en scripts uitwerken. 

Stap 4. Maak veel content. Kneiter. Veel. Content.

De kenmerken van wervende content:

  • Je voordelen zijn glashelder en aantrekkelijk
  • De ideale kandidaat herkent zichzelf (vertrouwen = check)
  • Je laat echte mensen zien (géén stockfoto’s of slechte AI-plaatjes)
  • Het springt eruit op social door stijl, kleur, haakjes of humor
  • Activeert om in beweging te komen.

Friendly reminder: Je maakt content die inspeelt op waar je doelgroep naar verlangt, niet op wat jij nodig hebt. We draaien het dus weer om. 

💡Bonus tip 1: Lachende mensen + een beetje humor = top combinatie. Werkt áltijd.

💡Bonus tip 2: Houd het persoonlijk, écht en lekker eigen. Kandidaten prikken zó door ingestudeerde praatjes en generieke verhalen heen.

💡Bonus tip 3: Maak een shitload aan verschillende advertenties zodat je kunt testen. Maak foto’s, video’s en kijk wat het beste werkt.

Stap 4. Kies de juiste kanalen

Het kiezen van de juiste kanalen is een cruciale stap om de juiste mensen te werven. Het maakt niet uit hoe goed het verhaal, het aanbod en je content is. Als jouw ideale kandidaat het niet te zien krijgt, is al het werk voor niets geweest.

Nu is het dus tijd voor de vraag: waar ga je al die ijzersterke, wervende content allemaal laten zien?

Bij Left Lane horen we vaak dat sommige bureaus adviseren om zo veel mogelijk verschillende kanalen in te zetten. Wij adviseren om dat niet te doen. Kost je alleen maar extra geld.

Zet alleen in wat nodig is. Voor kleinere campagnes kun je beter één kanaal goed inrichten en die volledig uitmelken. Dat werkt veeeel beter dan halve bak aanwezig zijn op allerlei verschillende plekken waar je doelgroep waarschijnlijk toch niet actief is.

Stel jezelf dus deze vragen:

Waar hangt mijn ideale kandidaat online uit? (LinkedIn? TikTok? Instagram? YouTube?)

Welke vormen van content werken daar het beste? (Video? Stories? Carrousels?)

💡Tip:

Gebruik verschillende kanalen voor verschillende doelen en fases van de Recruitment Marketing Funnel:

  • Social media om zichtbaar en aantrekkelijk te worden en te converteren
  • Werken-bij website of landingspagina om te verdiepen en converteren (sollicitatie, kennismaking)
  • E-mail / remarketing om warm contact vast te houden en aan te moedigen tot actie

En vergeet niet: één post is geen campagne. Zorg voor herhaling, ritme en herkenning.

Overzicht van populaire social media kanalen zoals LinkedIn Instagram TikTok en YouTube op groene achtergrond

Stap 5. Gas erop!

Kom in actie! Pas dan zal je Recruitment Marketing campagne een succes worden. Niet twijfelen, maar gaan!

  • Zet de eerste versie van je Recruitment Marketing campagne live (ja, ook als het nog niet perfect voelt)
  • Houd je data in de gaten. Wat werkt goed? Wat kan beter?
  • Optimaliseer terwijl je vliegt. Niet voordat je opstijgt

Geloof mij, meer kennis dan dit heb je écht niet nodig om een banger van een campagne op te zetten. Je weet wie je zoekt, wat je te bieden hebt, je hebt sterke content én je weet waar je die gaat inzetten.

Laat je het toch liever aan de échte topcoureurs over? Dan staan wij natuurlijk voor je in de startblokken. 

Laat Recruitment Marketing bureau Left Lane je helpen!

Hoeveel talent laat jij aan je voorbij gaan?

Eén ding is zeker. Een klagende toeschouwer heeft nog nooit een race gewonnen. Het is tijd om te gaan deelnemen. Ga aan de slag met Recruitment Marketing. Ik beloof je dat je er geen spijt van krijgt. 

Benieuwd welke wervingskansen je nog laat liggen? Doe dan onze online Recruitment Scan en krijg direct inzicht en concrete tips waarmee je aan de slag kunt.

Liever een vrijblijvende online demo van één van onze specialisten waarin we samen jouw unieke situatie bespreken? We staan voor je in de startblokken.

 

Jerom Sauvaitre

Jerom Sauvaitre

Co-Founder Left Lane

Jerom is medeoprichter van Left Lane Recruitment Marketing en een rasechte ondernemer met een flinke dosis energie. Hij helpt organisaties in de shift van geforceerd zoeken naar moeiteloos aantrekken. Hij doet dat het liefst met strategie, snelheid en een vleugje lef. Met zijn scherpe blik, oprechte interesse en liefde voor alles wat beweegt (in mensen en merken) weet hij precies waar het verschil gemaakt wordt. Altijd eerlijk, altijd aan en altijd onderweg naar beter.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Boek een demo

Goed dat je actie onderneemt!

Laat hieronder veilig je gegevens achter en we nemen altijd binnen 24 uur contact met je op!

Je bent er bijna

50%

Recruitment marketing

Job marketing

Employer branding